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dc.contributor.advisor1Silva, Andressa Hennig-
dc.creatorMaronesi, Kelvin Munhoz-
dc.date.accessioned2017-10-18T12:38:59Z-
dc.date.available2017-08-09-
dc.date.available2017-10-18T12:38:59Z-
dc.date.issued2017-07-10-
dc.identifier.urihttp://dspace.unipampa.edu.br:8080/jspui/handle/riu/2017-
dc.description.abstractMarketing is a tool that can be used by companies, as it is divided into different areas of action, bringing different benefits to organizations. The relations between marketing and micro and small business are not as studied as they should be, since they represent about 99% of the country’s business’, according to researches done by Sebrae (2015). The following research has as the main goal to analyze the marketing strategies performed by micro and small business’ in the Santana do Livramento-RS. This subject was chosen for taking into account the representativiness of small business’s in town, witch represent about 2.500, according to IBGE’s data base (2016), and the small amount of literature focusing on this type of organization. This research also caracterizes for being descriptive, with an quantitative approach and it was created through the survey method. The research for data base happened through questionaries, starting with an non probabilistic sample with 65 owners of a few small enterprises in town. The research revealed how the marketing takes place on the enterprises analyzed, and how the responsibles for it don’t seem to know what marketing really is and how to apply it in favor of the organizations, having in sight the dichotomy between their answears when they say they know what marketing is but associate it only with advertising.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Pampapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAdministraçãopt_BR
dc.subjectMarketingpt_BR
dc.subjectMicro e pequenas empresaspt_BR
dc.subjectComérciopt_BR
dc.subjectMicro and small businesspt_BR
dc.subjectTradept_BR
dc.titleMarketing em empresas de pequeno porte: um estudo com empresas do comércio de Santana do Livramentopt_BR
dc.title.alternativeMarketing in small companies: a study with companies from the commerce of Santana do Livramentopt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.contributor.referee1Ubal, Valentina Orhz-
dc.contributor.referee2Oliveira, Keli Adriana Pereira de-
dc.publisher.initialsUNIPAMPApt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASpt_BR
dc.description.resumoO marketing é uma ferramenta que pode ser utilizada pelas empresas, pois se divide em diferentes áreas de atuação, trazendo diversos benefícios para as organizações. A relação entre o marketing e as micro e pequenas empresas (MPEs) parece ser pouco estudada, ainda que essas organizações representem cerca de 99% das empresas do país, de acordo com pesquisas do Sebrae (2015). O presente estudo tem como objetivo analisar as ações de marketing praticadas por micro e pequenas empresas de comércio de Santana do Livramento-RS. Este tema foi escolhido por levar-se em consideração a representatividade de micro e pequenas empresas na cidade, que são cerca de 2.500, de acordo com dados do IBGE (2016), e a escassa literatura com o foco neste tipo de organização. O estudo se caracteriza por ser do tipo descritivo, com abordagem quantitativa e foi elaborado por intermédio do método survey. A coleta de dados ocorreu através de questionário, a partir de uma amostra não probabilística com 65 proprietários/gestores de empresas da cidade. A pesquisa revelou como o marketing é praticado nas MPEs analisadas, e que os responsáveis parecem não ter clareza do que é o marketing e como aplicar ferramentas a favor das organizações, tendo em vista a dicotomia entre suas respostas ao afirmar que sabem o que é marketing e associar o tema apenas a propaganda.pt_BR
dc.publisher.departmentCampus Santana do Livramentopt_BR
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